2 augustus: Cuzco en de overige 4 sites

3 08 2010

Omdat we met ons toegangsticket voor de Heilige Vallei van de Inca’s nog toegang hadden tot 4 sites, zouden Jeroen, Koen, Marleen en ik meegaan met een toer waarbij we per paard van ruïne naar ruïne zouden trekken. Stipt om 9u werden we afgehaald aan het hotel, en na het bezoek aan de eerste ruïne, Qenqo, kregen we de paarden te zien. Niet iedereen was plots even durverig meer… Een kwartier later zat iedereen in het zadel en kon de echte toer beginnen.

We tsjokten gezapig door het landschap, tot we op een open vlak stuk kwamen. Het paard even de sporen geven en we reden verder in draf. Allé, Jeroen en ik toch, Koen kreeg zijn paard niet sneller vooruit. Toen we aan de sites van Puka Pokara en Tambomachay waren, moesten we afstappen. Mijn wit fluffig paard met mohawkmanen ging getrouw op zijn “parkeerplaats” staan. Toen kwam Marleen naast ons staan en beet haar paard zomaar uit het niets in mijn knie. Ja verdomme zeg! Gelukkig dat paarden geen hoektanden hebben, maar ik zal er toch een serieuze kneuzing aan overhouden.

Na het bezoek aan de 2 sites zouden we weer een 40-tal minuten te paard rijden. Deze keer zou het bijtpaard onder controle gehouden worden door de gids, maar nu was het verdikke Koen zijn paard dat begon te happen naar het mijne… of naar mij? Gelukkig zat ik zelf op een aangenaam beestje, hij of zij luisterde goed naar mijn commando’s, maar wou wel niet te ver verwijderd zijn van Jeroens paard. Toen Jeroen er op een drafje van door ging, moest mijn kleiner paard even galopperen om hem bij te houden, super! Voor ervaren paardrijders moet deze streek echt de max zijn, de landschappen zijn adembenemend!  De laatste stop was bij de site van Sachsayhuaman (spreek uit: sexy woman). Cusco zou gebouwd zijn in de vorm van een poema (één van de drie heilige dieren van de Inca’s) en Sachsayhuaman zou de kop zijn. Het was jammer dat we hier niet meer tijd konden doorbrengen…

We gingen snel lunchen om de hoek van ons hotel, in een sfeervol restaurantje met tuin. De quinoasoep was lekker en ook de kipfilets van Koen en Jeroen zagen er smaakvol uit. Om 15u gingen we kijken naar een zilverwerkplaats. We werden opgehaald door een sjieke toyota-jeep en kregen uitleg over hoe ze het zilver uit de steen distilleren en hoe je van puur zilver tot een juweel komt. Fijn handwerk en engelengeduld… dat zijn de twee basisingrediënten. Nog even wat geld opdoen, en dan werden we teruggebracht naar ons hotel.

Omdat mijn boeken al uitgelezen zijn, wou ik nog even langs een boekenwinkel, waar ik een geschiedenis over de Inca’s heb gekocht. Ondertussen was het alweer avond en gingen we eten in Rosy Grady’s, een Irish pub waar ik één van de lekkerste pepersteaks ooit heb gegeten.

Koen en Jeroen wouden wel nog een stapje in Cuzco zetten, op zoek naar een lekkere fruitsap of een kleine versnapering, maar ik kreeg last van mijn paardenbeetknie en vermoeidheid, zodat ik al naar het hotel terugging.

Vanavond zorgen dat alle batterijen opgeladen zijn, want morgen vliegen we naar de jungle! Geen elektriciteit en dus geen internet. Het volgende nieuws mogen jullie donderdagavond (voor jullie dus vrijdag in de vroege morgen) verwachten.

Tot gauw!


Acties

Information

Plaats een reactie